fredag 1 maj 2009

Jag ser ut som en rea-hora från östblocket

Idag har det varit första maj hela dagen.
Och jag har varit mordisk.
Jag beundrar människor som går i första maj tåget, jag hade inte orkat gå halva vägen ens.
Och jag förstår att de måste öva någonstans. Men måste de öva precis utanför min lägenhet. Klockan 07.00 på morgonen???
Det var ren tortyr att vakna till dunk-dunk-dunk-dunk och någon nisse som testade om lungorna fungerade. Jag låg kvar i sängen och hoppades att Aminah inte skulle vakna av ljuden. Men pigg som en lärka ropade hon från sitt rum på mamma.

Jag hasade mig in med en övertalningsplan i huvudet och ett
Minah-hjärtat-det-är-fortfarande-natten-sov-lite-till på tungan. Men när jag fick syn på lilla bus som stod och hoppade i sin säng med ett stort leende så insåg jag att jag kunde lägga ner den planen.
Det förstör hela dagen om man blir väckt på fel sätt.
Hade de jävlarna nu kommit med en kopp te och ett knäckebröd eller något så hade jag inte haft något emot det. Men att vakna till ett stort jävla fucking slagverk är inget jag kan rekommendera

Efter det så flöt dagen på lugnt, jag höll ett stadigt dåligt humör dagen igenom. Lilla bus däremot hade en mammig dag där hon bara ska vara i famnen och där hon vill att mamman ska krypa runt med henne på golvet. Enda fördelen när hon har sådana dagar är att eftersom hon limmar sig fast i nedre delen av mina byxor, så behöver man bara gå runt lite i lägenheten så är det rent på golven sedan. Bara att ta en klädborste och städa av lilla bus när man är klar.

Efter att ha bråkat en längre stund med min kära dotter som inte kunde bestämma sig för om hon ville vara i soffan hos mamma och gnälla, eller på golvet nedanför soffan och se lidande ut. Tog jag tillsist resolut upp henne, satte fast henne under armen, och bar in henne i vår säng. Där kröp hon intill sin mamma och bollade ihop sig, sedan sov vi ihop i hela två timmar.
Underbart, mysigt och fridfullt.

Nu på kvällen har jag färgat håret. Det blev långt ifrån lyckat.
Köpte en sådan som innehåller både färg och slingor.
Den brukar bli lyckad på mig...men då brukar jag också ha någon som gör det på mig. Kan ju meddela att det inte blev lika lyckat när man gjorde det själv.

Köpte färg mest för att få bort min utväxt. Men när jag sköljde ut färgen så hade den inte tagit något på utväxten. Däremot när jag slängt i slingfärgen (som jag geggade lite överallt) så blev utväxten, plus ett stort område bak på huvudet, alldeles brandgult.
Jag ser ut som en rea-hora från östblocket i håret.
Tur att sambon snart får lön så jag får färga om det igen.

Imorgon ska vi till campingen inne i stan, vi ska fira min mormor som fyller år på måndag. Mysigt att komma iväg lite ist för att bara sitta i lägenheten.
Ska passa på att vara barnledig också och dumpa lilla bus hos första bästa jag ser på campingen. Troligast är dock att hennes pappa kommer vara max 30cm från henne hela dagen imorgon.

När vi var på campingen i förgår så höll han på att dö när han fick se att hon stoppade in gräs och kaninbajs i munnen och började tugga. Eftersom jag vet att hon i framtiden kommer äta både det ena och det andra innan hon förstår att det inte är mat så brydde jag inte mig så mycket. Men eftersom jag såg tårarna i hennes pappas ögon så ljög jag och sa att jag fick ut det innan hon svalde. Lite skit rensar magen.

Han skulle sett henne ca 30 minuter senare, när hon höll på att kvävas av chipset hon satte i halsen när han var och handlade. Hur hysterisk min moster blev. Och hur jag bankade mellan skulderbladen för att få upp chipset. Hade han sett det så hade han garanterat sagt upp sig från jobbet bara för att kunna vara hemma och garantera att lilla bus aldrig gör sig illa eller stoppar något olämpligt i munnen.

Säg mig, är alla pappor lika enerverande?
Eller råkade jag bara välja den värsta av dem som far till mitt barn?!

puss i pannan

Nusse

Inga kommentarer: