lördag 1 augusti 2009

Lumbago

Jaha då var man hemma från jobbet igen - förlorar en massa pengar på det idag!!
Kände mig som en mycket gammal tant idag när jag skulle upp ur sängen. Det gick inte.
Jag puttade lite på sambon och viskade ett halvt panikslaget "Mutaz...Mutaz...Mutaz...Mutaz...MUTAAAZ" när han frågade vad det var så berättade jag mitt dilemma "jag är halvt förlamad och måste till jobbet".
Tanken på att vara hemma idag slog mig inte ens. Tycker att jag varit hemma jättemycket (2ggr på en månad) och att jag inte kunde ringa igen och sjukanmäla mig. Fick hjälp av sambon upp ur sängen, var extremt kissnödig, och insåg att jag inte kunde röra mig. "Mutaz...Mutaz...Mutaz...MUTAAAAZ!". Han öppnade sitt ena öga och frågade vad det var nu. "Hjälp mig till toaletten snälla". Sedan fick min sambo ta hand om mig hela morgonen, han hjälpte mig att duscha, att klä mig, att göra frukost, att hjälpa mig på med skorna, hjälpte mig ner för trappan. Och hela tiden så sa han "du behöver inte gå till jobbet, det förstår du väl själv att du inte kan jobba när du är sånhär. Hurtigt så svarade jag att "det rättar snart till sig".
Det gjorde det inte.
När det hade gått fem minuter och jag inte kommit längre än 20m från lägenheten så gav jag upp. Jag ringde Mensur och frågade om han ville jobba, men eftersom han hade jobbat natten så var han inte så pigg på det. Kom in på dödens hållplats och började ringa efter vikarier och lyckades få in på ena halvan av mitt pass, sedan skrev jag min tidrapport och lunkade sakta hem och kände mig som en förrädare som satte båda mina arbetsplatser i knipa med personal.

Nu klockan 11.30 så ska jag till vårdcentralen, jag verkligen hoppas att de kan göra något åt den. Kan inte sitta, ligga eller stå utan att det gör ont. Något är helt klart fel och jag misstänker ytterligare ett ryggskott (det innebär att jag har haft 1 ½ ryggskott inom loppet av två veckor eller ngt)
Uppdatering kommer senare...

____________________________________________________________

Jaha, min självställda diagnos var rätt. Jag har ett konstaterat ryggskott. Eller Lumbago som det så fint heter. Jag kastade 130kr och tillbringade 50min med att vänta på läkaren för att få bekräftelse på min självställda diagnos. Fick dock det upplyftande svaret att "har det inte gått över om 2 veckor så hör av dig så får du kontakt med sjukgymnast, och har det inte gått över om en månad så kanske du har en nervskada och då får vi boka en röntgen...fast väntetiden dit är lång så du ska nog räkna med 2-3 månader innan du får röntgas isf" SAY WHAT?!
Frågade honom hur länge jag kunde räkna med att ha ryggskott eftersom jag vill tillbaka till jobbet. Då ansåg han att eftersom jag inte har ett så tungt jobb så kunde jag återvända till jobbet redan idag om jag ville. Ursäkta mig, jag kan inte duscha och klä mig själv, men jobba kan jag??! Ibland förstår man inte hur läkare funkar alltså, köper vissa av dem sina licenser på pressbyrån eller vad?. Gjorde misstaget att gå tillbaka till jobbet för tidigt förra gången. Denna gången ska jag vara okej... Håll tummarna för att jag är okej senast imorgon kväll!.

puss i pannan

nusse

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen!!!
Jaha,då lider vi av samma skit.Jag var och knäckte min rygg,hade en låsning i bäckenet och inflammation i en disk.Fortfarande inte ok.DET suger.
Ses efter min sememster,sköt om dig!/Kram

Emm Aminah sa...

lyllo dig sus som åtminstonde fick en knäckning haha jag fick bara höra att jag ska gå till jobbet och att jag ska promenera. Legat i sängläge hela dagen så det börjar bli bättre nu dock. Håller tummarna för att jag kan jobba på måndag! puss i pannan