måndag 6 december 2010

Mamma har mensur i rumpan!!

Häromdagen fick jag en fråga som gjorde mig lite ställd.
Jag fick frågan om jag har skaffat ny kille. En ny kille som heter Mensur.
För de som följt min blogg, eller som känner mig så vet ni vem Mensur är. Han är liten, tanig, irriterande och min absoluta favorit. Han har varit en nära vän i många år och han har en stor plats i hjärtat. Men han är långt ifrån min pojkvän, och kommer aldrig att bli en sådan heller. Sista tiden har han dock varit snäll och till namnet varit pojkvän till min dotter som ivrigt berättat för alla att hon är ihop med Mensur som är snygg och att hon vill pussas med honom. Som mamma blir man svettig av tanken på att ha Mensur som svärson, kompis och arbetskamrat. För mycket relation känns det som.
Så ni förstår förvåningen som följde på frågan.
Förklarade att jag inte är intresserad av att skaffa en ny och att separationen var så nyligen att tanken inte ens slagit mig.

Fick då ett skratt och ett "jo det är såhär"...
Aminah hade tydligen kommit till dagis och berättat att hennes mamma hade ont. Hennes lyssnare hade frågat vart mamma hade ont. Med en bekymrad suck hade min dotter svarat att hennes mamma hade ont i rumpan. Lite ställda hade personalen inte kunnat låta bli att fråga varför mamma hade ont i rumpan. Lilla bus hade tittat på dem som om de inte fattade någonting, slagit ut med händerna och sagt som det mest självklara i världen att "mamma har Mensur i rumpan!".

Detta krävde ju då en förklaring eftersom att även jag insåg att det lät som om min dotter sett oss göra något "olämpligt". Högröd på kinderna stammade jag fram hur det var.
- eh..jo det är såhär. Min dotter har en period då hennes mamma absolut inte får gå på toa själv. Och jag hade mens för ett tag sedan. Aminah var med mig inne på toaletten och såg hur jag bytade ob. Hon var helt förtvivlad och stod och klappade mig på benet och sa "ta det fösitit mamma, det går snart över". När hon sedan insåg att det var blod på tampongen så blev hon hysterisk och frågade varför det kommer blod från mammas rumpa och om jag hade ont så hon skulle blåsa. Försökte då lite snabbt förklara att alla mammor har blod i rumpan ibland och att detta heter mens. "Men mamma, jag ser inte Mensur!" svarade dottern då hon stod med huvudet ner i toalettstolen och tittade efter tampongen som var nedspolad. Upprepade flera gånger att det inte hette Mensur utan mens. Tydligen hjälpte inte detta.

Personen jag talade med skrattade gott och sa att "jo vi har ju varit lite oroliga eftersom hon först kommer och pratar om att Mensur är hennes pojkvän, sedan berättar hon att hennes mamma har ont i rumpan eftersom Mensur varit där...".

Lite trevligare var det dock att få veta att min dotter ligger långt fram i utvecklingen och att hennes tal går framåt väldigt fort. Hon har ett fruktansvärt bra minne och är som ett litet eko av allt man säger. Lätt för att lära och har ett glatt humör och är väldigt social och sköter sig mycket själv. Och berättar tydligen väldigt mycket för personalen.

Har sedan detta vägrat släppa in lilla bus på toaletten då jag har ärende dit. Förtvivlat står hon utanför dörren och frågar "men varför mamma, varför får Aminah inte titta? Herregud lugna dig lite!". Då piper hennes mamma tillbaka bakom dörren "du bara skvallrar på dagis vad mamma gör!". Med en djup suck så går hon bort från dörren för att strax komma tillbaka, knacka försiktigt och med smörlen röst viska "jag älskar dig mamma, min tokeflicka!". Vid det laget brukar mamman vara klar och låsa upp och möts då av ett oroligt litet ansikte som frågar "gjorde det ont mamma, tog du det försiktigt med Mensur?".

Puss i pannan

nusse

3 kommentarer:

Penny sa...

Hahahaha sikken härlig unge!!

Anonym sa...

Hahahaha,vilken bedårande liten flicka.....ÄÄÄÄÄntligen ett nytt inlägg!!!//Kram från Sus

Lisa sa...

Underbart inlägg, Du gav mig dagens bästa och gladaste skratt! För övrigt vill jag tacka dig för att din blogg finns! Hoppas att många många svenska icke-muslimer (speciellt de trångsynta) hittar hit och lär sig ett och annat.