tisdag 21 september 2010

luftslott, fördomar och förvirring

Det har varit val i Sverige.
Ett val som väckte mer politiska debatter och engagemang efteråt än under valperioden. Folk som inte hade vett att gå och rösta skriker sig nu hesa. De som röstade utan att aktivt leta information om partierna ångrar nu sitt beslut. Och de som är insatta i politiken sörjer. Det går kalla kårar utmed hela kroppen när man tänker på detta s.k historiska val.
Och helt ärligt så är det nog inte bara jag som skäms för att kalla mig svensk.

Det kan inte ha undgått någon att alliansen får styra i fyra år till.
Jag är tacksam att det bara är fyra år. Har vi tur kanske man kan få igenom ett omval redan om två år.
Det finns många om, men och kanske i alliansens politik. Jag tänker inte dra upp dem här, jag tänker inte skriva spaltmeter efter spaltmeter med information om moderaterna.
Men jag tänker dela med mig av mina farhågor och åsikter.

Socialdemokraterna ihop med våra äldre generationer har byggt upp det s.k. välfärds Sverige. De har skapat det svenska systemet som ger trygghet till alla.
Moderaterna vill bygga ett "nytt" sverige. Det har vi sett tidigare hur kapabla de är till att skapa bra samhällen.
Moderaterna har ett mål, och det är ett samhälle skapat av överklassen åt de rika.
Ett samhälle där den s.k. arbetarklassen får nöja sig med smulor. Ett samhälle där det blir tydligt vem som är född i rätt familj, rätt hus, rätt gata, rätt område, rätt samhälle.
Jag undrar om alliansen själva ser att de skapar ett kastsystem, låginkomsttagare föder låginkomsttagare eftersom de inte har råd eller möjlighet att starta ett företag som man lämnar över i flera generationer sedan. De ökar klasskillnader redan från födslen då vård, barnomsorg osv kommer att styras av ekonomi och inflytande.
Den svenska välfärden är numer ett luftslott.

Som jag skrev i början så är det tur att det bara är fyra år tills nästa val.
Ska moderaterna kunna genomföra allt som folk fasar för så måste de arbeta fort. Och i ärlighetens namn, har alliansen verkligen kompetens till det? Jag är tveksam.
Det är bara att hålla sig så frisk som det går, jobba som en jävel för att inte bli arbetslös och utnyttja RUT till max. Kanske kolla upp hur det fungerar med hemundervisning också om det nu skulle vara så att olyckan är framme om fyra år igen.

Den andra historiska händelsen är att sverige demokraterna kommit in i riksdagen.
Jag tänker inte gnälla över att de har kommit in. Det var väntat.
Däremot så vill jag ifrågasätta hur deras anhängare tänker. Nej nu ljög jag.
Jag vill inte höra mer inövade argument, jag säger vad jag tror ist.

De typiska SD-anhängarna i mina ögon är
F.d socialdemokrat - en man i medelåldern som har en massa fördomar om invandrare.
Dessa fördomar började han ha 1992 när hans flickvän gjorde slut med honom för att det kom en mörk kille med mörka ögon, vita tänder, hår på bröstet och en massa klet i huvudet. I samma veva försvann hans cykel. Därför röstar han på SD, för "ut med packetsverige blir tryggt för kvinnfolk och cyklar igen!". Tills SD har skickat ut allihopa försöker han med regaine för att få tillbaka håret och skakar rumpan till zumba för att bli av med ölkaggen som han i sitt sorgliga liv byggt på sig...

F.d moderat - en kvinna i medelåldern som är islamofob och har massa fördomar mot alla som är annorlunda. Innerst inne är hon fortfarande småputt för den där kvällen 1996 när hon raggade på mörka sexiga män som alla stirrade på hennes kalkonhals med avsky. Hennes man är egen företagare och berättar ideligen hur jobbigt det är att abf bara skickar blattar hela tiden. Och röstar hennes man på SD så gör fru kalkon det med. Men inners inne så har hon undrat om ryktet om mörkhyade män stämmer. Hassan som städar på makens kontor är fin att titta på...

När jag gör min analys av SD´s anhängare så glömmer jag inte förstagångsväljare. Alla dessa tonårskillar som var lite mobbade i skolan, tills de började hänga med äldre killar som hade främlingsfientliga fördomar. Nu när de får rösta för första gången så tycker de att det är tufft och rösta på SD för att sedan kunna skryta om det.
Alla tjejer som blivit sårade av sina killar med invandrarbakgrund. Som blivit ratade som framtida hustru för att föräldrar propsar på en fru från hemlandet.
Eller de som har negativ erfarenhet från invandrare i skolan.

Kort sagt så tror jag att SD´s anhängare väljare som haft ytterst lite kontakt med invandrare, dess kultur och fått uppleva allt det positiva med att sverige är mångkulturellt. Jag personligen har många negativa erfarenheter av invandrare, mina nära och kära lika så. Oändliga är de historier man hör om vad invandrare gör. Men enligt min åsikt så har invandrare tagit över zigenare och tattares roll i samhället. För trots allt så letar folk alltid efter en syndabock när det är något. Och jag uppmuntrar till det mångkulturella sverige som i mina ögon är ett tolerantare och roligare sverige. Men det ska sättas gränser.

Det heter att det sitter många invandrare i sveriges fängelser.
Hur många har tagit reda på varför? Hur många har tagit reda på om det är invandrare eller svenskar som sysslar med den grövsta kriminaliteten?
Hur många vet om att i många fall så får invandraren sitt straff först eftersom det ofta ingår en utvisning i straffet? Svaret är ingen.
Istället för att sitta och kopiera in ännu mer text i mitt inlägg så vill jag hänvisa till http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=203&module_instance=12 det är en artikel som finns på BRÅ´s sida. Läs den.

Trots att min personliga åsikt är att SD är främlingsfientliga och ett parti som inte borde finnas till, så måste jag även ge dem beröm.
För det första så tar de upp frågor som faktiskt är viktiga i sverige. Frågor som det diskuteras hemma vid borden i stugorna. Integrationspolitiken. För den behöver ändras.
Det behövs ställas fler krav på de som kommer hit, det behövs definitivt ställas fler krav på migrationsverket som gör ett urselt arbete!.
Hade migrationsverket fungerat bättre så kunde de gått ut med information och fakta för att motarbeta SD. Men inget på migrationsverket fungerar som det ska.
Det är lätt att muta sig till ett uppehållstillstånd, bara man har pengarna och rätt handläggare. Det är lika lätt att gifta sig till papper eller hävda att man är från ett krigshärjat område men aldrig har fått id-handlingar, för ingen lägger energi på att kolla upp det.
Och det är olidligt för de som kommer hit att behöva vänta i flera år på beslut eftersom ingen på migrationsverket vet vad de gör.
Vissa kommer med familj, andra skaffar under tiden de väntar på beslut. Och under de år som folk väntar så är det mycket papper, mycket kontakt med myndigheter, många förbud osv som gör att invandrarna inte lever humant.

Jag vill även ge beröm till SD som äntligen skaffat någon som kan lite om retorik och som har tränat upp Jimmie Åkersson att bli vältalig och svara likadant hela tiden. En inövad robot.
Det är imponerande att se förvandlingen som SD genomgått. Hur de har finslipat sina tal, sin propaganda. Hur de har tvingats att lägga fokus på andra frågor än invandringspolitiken för att kunna vara med och spela. Hur de fortfarande sprider falsk propaganda och bygger luftslott. Men Jimmie Åkersson är likväl en duktig talare som inte ens blir lite svettig när han berättar att han vill skicka svenska ungdomar till ryska fängelser.

Jag anser inte att det är positivt att vi har fått in ett främlingsfientliga parti i riksdagen. Långt ifrån. Men trots allt så har vi yttrandefrihet i sverige. Och viktigast av allt så har vi demokrati och rätt att ha våra egna åsikter.
Därför känns det som sandlådenivå när de andra partierna vägrar samarbeta med SD. Trots allt så är SD framröstade av svenska folket. Och trots allt så kan inte SD börja styra sverige som de vill. De har för lite mandat för det. I ärlighetens namn så jublar jag av stolthet över att partierna så tydligt markerar att SD och dess åsikter inte är välkomna. Men jag är inte politiker. Jag får räcka ut tungan och säga nananana.

Låt istället SD´s inträde bli en väckarklocka till de andra partierna, man kan inte längre blunda utan måste ta tag i integrationsfrågorna. Börja med att sparka sveriges största islamofob Nyamko Sabuni!
Man måste se till att istället för att placera alla invandrare på samma ställe och på så vis sätta dem i ett utanförskap utan möjlighet att bli integrerade så gör man allt för att få nyanlända att bli en del av det svenska samhället.

T.ex som vår "bilmekaniker" som har bott i landet i 3 år, jobbat med vit anställning hela tiden och därför inte tagit bidrag en enda dag.
Han och hans fru har förlorat ett barn pga att de inte blev tagna på allvar när de bad om hjälp för sitt spädbarn (fick ingen hjälp efteråt heller med psykolog eller ngt - inte ens en ursäkt från sköterskan som skickade hem dem). När man då efter 3år frågar om man inte har rättighet till barnbidrag och föräldrapenning, iaf föräldrapenning eftersom han vill vara hemma med sitt barn och för att frun ska kunna slutföra sin sfi så hon lär sig svenskan bättre. Får man då som svar att "du har inte uppehållstillstånd"...då är något fel gott folk. Det ska fan inte ta 3år innan man får besked på om man får stanna eller inte. Och har man varit här i 3år och betalat skatt. Då ska man ha rätt till samma saker som alla andra som betalar skatt. Dvs både barnbidrag och föräldrapenning.

Med information, fakta och förändring så kommer SD inte finnas kvar nästa period. Men man måste göra något åt det. Förhindra propagandan med verklig fakta.
Moderaterna kan roa sig med det i fyra år så blir det inte så jobbigt för socialdemokraterna att städa efter dem vid regeringsskiftet om 4år!

Som en sista sak i mitt förvirrade inlägg om politiken i sverige så vill jag bara göra er uppmärksamma på:
I hylte kommun fanns (i söndags) 418st som röstade på SD. Jag har inte hört någon som öppet säger att de ska rösta på SD.
Så om du är en av de 418, skulle du bara kunna svara på frågan Varför?? Vad är det som är så bra med deras politik eftersom du har valt att rösta på dem? Har du verkligen letat aktivt efter rätt fakta?? Till er andra...läs och begrunda...
http://www.sverigedemokraterna.de/tio-skal-att-inte-rosta-pa-sverigedemokraterna/


puss i pannan

nusse

2 kommentarer:

khadidjah sa...

Heja Martina!!!!!!

Anonym sa...

Wallah!!! Så j*kla grym är du på att skriva inlägg GO GIRL!!!!! Bästa bloggen har du