lördag 18 september 2010

Äta lik, skaka rumpa och älska sin arbetsgrupp


Det är inte så ofta det händer något kul i mitt liv, så när det händer måste man självklart berätta för världen om det. Så att ni tror att jag har skitkul hela tiden!

Igår var jag på kräftskiva med jobbet. Det är min första kräftskiva i "vuxen" ålder. Och jisses så kul det var. Övriga gäster på denna kräftskiva var mina arbetskamrater (vilket då också innebär mamma och syster) och jag kan utan tvekan skryta med att jag har sveriges roligaste gäng att jobba med. Synd var att att vi blev en deltagare mindre tidigt på kvällen, men detta ska självklart gottgöras senare.

Kvällen började med snittar, välkomstdrink och fint välkomsttal av arbetsgivaren. Och alla stod lite rörda och tysta och visste inte riktigt vad som skulle sägas. I ungefär 2 minuter. Sedan flödade orden, skratten, tårarna och kramarna.
Efter det var det dags att ta sig an alla de röda liken på bordet. Efter en snabb lektion för min syster i hur man äter kräftor (där viktigaste punkten var "se till att få bort tarmen och bajset, annars är det bara att suga och slicka som man vill") så börjades det med ett väldans slabbande från barbarerna som bröt ben, skal, klor och plockade bajs. Vi var dock en del som inte äter kräftor och vi avnjöt en mumsig gratäng med potatis och kyckling. Gissa vilka som luktade bäst efter en stund? :-P
Efter en stunds ätande så kommer the big boss (dvs min jätteroliga mamma) på den geniala iden att det var dags för skönsång. Fram med häften med snapsvisor, en hel hög med fruntimmer och två karlar (varav den ena var Mensur som sjunger som en tjej...). Eftersom jag varken tycker om snapsvisor (avskydde dem redan på den tiden jag drack) eller drack alkohol så ansåg jag mig befriad från att delta aktivt. Satt mest och lyssnade på den fantastiska körsången. Det lät fint. Riktigt fint. Absolut att det var vackert. Samstämt, stämningsfullt och riktigt ös. Alla sjöng fel på samma ställen (även om körledaren sjöng fel oftare än alla andra...). De som var tondöva gjorde att alla sånger hade samma rytm, melodi och att ingen skämdes för att ta i. Mycket kärlek låg det i luften runt bordet, det var en fin känsla när alla sjöng högt och la ner hela sin själ och sitt engagemang i att lista ut melodi det skulle vara och vilka ord som saknades i texterna Det var riktigt fint.
Iaf är det åsikten jag har idag då det har slutat ringa i öronen.
Snapsvisor gör sitt när man har fest, hög musik gör resten. Lägg då till en mysig stämning och härligt folk som bjuder på sig själva så har man en riktig röjskiva. Det dansades för fullt, det sjöngs ännu mer och rökarna släpade med ickerökarna (alla 2) ut titt som tätt och alla förde väldigt djupa och filosofiska samtal. Gamla minnen återberättades med inlevelse, nya skapades. Känslor visades och banden som finns mellan personalen vävdes samman.
Komplimangerna haglade under hela kvällen, vilket inte var konstigt då alla var uppklädda och fina (obs: jag drack ingen alkohol så det var ingen som blev snyggare under kvällen, utan alla var verkligen jättefina redan när de kom!).

Kvällens stjärna lyste starkt och många nya talanger hittades.
Mensur -och flera med honom, visade sig vara riktigt duktiga på att dansa, någon gjorde den bästa versionen av Balt, Balt Balthazar någonsin, vissa kunde trolla fram räkor (eller rättare sagt delar av räkor) mellan benen, det hölls även en uppskattad modevisning, sjöngs norsk dansbandsmusik och eftersom det handlar om vårdpersonal och kvinnfolk så var det alltid minst två personer på toa hela tiden (en trygghet ifall man inte är simkunnig). Det fnittrades och kramades och lovtalen vräkte ner i samma takt som regnet.

Det kallas kärlek gott folk, och tro mig kärlek har vi mycket av i vår lilla grupp.

Puss i pannan
nusse

ps: För de arbetskamrater (alla utom Mensur :-P) som känner sig obekväma med detta inlägg så hojta till så tar jag bort det direkt.

1 kommentar:

Mbretëreshë-drottning sa...

Hahaha ja det var en bra beskrivning!! Skrattade gött när jag läste och håller fullkomligt med trots att jag var mindre nykter (underdrift som heter duuuga!!)