onsdag 14 juli 2010

burka, niqab eller hijab?

Läser lite om debatten som pågår ang Frankrikes förbud mot burka.
Något som media är väldigt dåliga på att informera om är att alla muslimer inte är likadana eller delar samma åsikter. För det första är det en markant skillnad på en muslim och en islamist. En muslim är en människa som är troende enligt religionen islam. En islamist är en fundamentalist som anser att islam är den enda samhällsordningen som kan skapa ett bra och rättfärdigt samhälle. Jag själv kallar mig muslim som försöker leva enligt islam.

Det finns också en markant skillnad mellan sunni-muslimer och shiia-muslimer (som är de största grupperna, ungefär som katoliker och ortodoxa). Att gå in på skillnader och dyl mellan sunni och shiia är något som inte intresserar mig, så det får ni söka upp själva om ni finner det intressant. Men detta talas det sällan om. Media är rädda för att inte islamofobin i sverige ska fortsätta breda ut sig. Med kunskap krymper fördomar.

Åter till ämnet burka. Jag är inte positiv till varken burka eller niqab. Hade inte känt mig bekväm om min dotters dagisfröken eller lärare bar dessa. Hade inte känt mig bekväm av att möta en läkare i niqab eller en apotekare i burka. Jag vill se ansiktet på den jag pratar med. Däremot hyllar jag hijaben. Om man bär den på rätt vis. Ingen mening med att använda hijab om man bär kroppsstrumpa, tajta jeans eller tajta tröjor. Då förlorar den sin innebörd och sin respekt och blir bara en accesoar i modet. Jag anser inte att hijaben förtrycker kvinnan om hon väljer att bära den själv. Blir hon däremot tillsagd att bära den - då är det helt klart ett förtryck.
Det är här som skillnaden mellan muslimer och islamister blir tydlig.

Talibanerna är islamister som lever enligt en sjuk fundamentalism.Där är kvinnan inte värd smutsen på dina skor, har inga rättigheter utan är en ägodel. Något man köper och sedan kan roa sig med hur man vill.
Här i sverige är många av de kvinnor du möter på gatan muslimer. Många av de muslimska kvinnorna delar mina åsikter om burka och niqab, och speciellt de som är "födda i islam". En markant skillnad finns på många "nya" muslimer.
Både kvinnor och män som blir så förälskade (och ofta förblindade) av islam att de omedvetet blir islamister. Människor som söker sig till moskén för att bli accepterade, för att bli älskade. De finner kärleken i islam berusande och faller lätt offer för de islamister som letar nya medlemar.

Många av dessa kvinnor har sökt kontakt med mig. För jag är en svensk konvertit (vilket ofta innebär lätt byte för gamar).
Och att hjälpa en människa få mer kunskap inom islam och att hjälpa en människa att ta islam till sitt hjärta är något av det största en muslim och islamist kan göra. Jag har tacksamt tagit emot kunskap, tips och råd. Men sedan kommer frågan som skiljer muslimen från islamisten. "varför bär du inte hijab?!". Brukar vänligt förklara att det inte är rätt tidpunkt för mig, men att en vacker dag hoppas jag att kunna bära hijab.
Får man då en lång föreläsning om vilken dålig människa man är och att man inte ska gå runt och kalla sig muslim om man inte är beredd att dö för varje bokstav i koranen, då gott folk har man träffat en islamist!

I mina ögon är därför burkan och niqab inte något muslimskt, i mina ögon är det något som man väljer att bära för att delvis provocera sin omgivning, delvis stolt visa upp sin religion men dölja sig själv och sina osäkerheter men framför allt ett sätt att visa andra som lever enligt islam att "jag har förtur till paradiset för jag visar inte så mycket som en näsborre eller tånagel ens". Pilutta dig!

Detta anser jag självklart att folk ska ha rättighet att visa. Vill de vara självgoda och vältra sig i att de lever enligt islam och lite till så låt dem göra det. Ingen hindrar en 9åring att köpa BH och smink, vilket i mina ögon är lika fel, så varför hindra folk från att klä sig i burka och niqab?
Men jag anser faktiskt inte att de ska ha rättighet att bära varken burka eller niqab i yrken där de har kontakt med barn, gamla eller andra personinriktade serviceyrken. Ansiktsuttryck är viktigt för att kunna läsa av sin medmänniska, och för tex någon som är döv så är läpparna ett måste för att kunna kommunicera.

Nu kommer förmodligen många (speciellt kvinnor) rasa mot allt jag har skrivit, för det är inte på det viset och jag ska minsann inte kalla mig muslim osv. -Jag vill därför påpeka ytterligare en gång att allt som står är mina personliga åsikter, det ska inte representera islam på något vis. Jag drar inte heller alla över en kam, men detta är mitt intryck av majoriteten av muslimer och islamister som jag talat med.

Vill avrunda med en fråga till mina systrar i islam som väljer att bära niqab och burka:
Varför inte välja att bo i ett islamistiskt land tex saudiarabien där shaira följs och där niqab och burka är mer accepterat? Syftet med dessa klädeplagg är att inte visa sig för andra. Men i ett land som tex sverige så stirrar alla på en kvinna i niqab, och i ärlighetens namn så ser man former under niqaben. Det måste ju trigga en mans fantasi ännu mer att inte veta vad som finns under?

puss i pannan

nusse

Inga kommentarer: