måndag 23 november 2009

Jobb, kärlek, julstök och maginfluensa

Det var längesedan jag uppdaterade. Det ger mig nästan (men bara nästan) dåligt samvete. Sista veckan har varit ett maraton i tanke och känsloverksamhet.

Det håller på att ändra sig på arbetsfronten och jag håller tummarna för att det snart ska bli en harmonisk arbetsplats. Speciellt nu med tanke på att jag fått en tjänst på 60%. Enbart helgtjänstgöring, men för tillfället passar det mig bra. Det ger mig en möjlighet att läsa upp betygen för att ta mig vidare i livet, och det passar mig bra att lilla bus inte behöver vara speciellt mycket på dagis utan att hon kan vara hemma med sin mamma. Dessutom känns det bra att veta att jag kommer ha tid att ta hand om hemmet och kunna mysa med gubben varje kväll. Inte behöva sitta på en arbetsplats och sakna honom och lilla bus. Linda som lagt det nya schemat har även lagt så att det inte blir jättetuffa pass, och så att jag får tid med sambo och dotter varje helg iaf. Det ska nog gå vägen.

Tog beslutet att ta en tjänst där pga att jag inte varit på dödens hållplats och arbetat på snart 2månader. Känns avlägset att få in en fot där. Och i valet att ta en 60% tjänst eller att vara helt arbetslös och behöva "lyda" arbetsförmedlingen så var valet lätt. Dessutom ser det ut att ljusna, allt ser ut att vända till det positiva. Då kanske det är värt att satsa och sedan ångra sig, än att ångra att man aldrig satsade.

Det mesta i tankeväg under veckan som gått har alltså haft med jobbet att göra. När det gäller känslorna så har jag varit nästan äckligt nyförälskad i sambon. Och njutit av detta i fulla drag. Tiden vi fick vara ifrån varandra när han var i Palestina var bra. Det är första gången sedan vi träffades som vi är ifrån varandra en längre period, vi är härligt nykära och har fått en nystart som var behövlig. Jag håller tummarna för att viktnedminskningen efter operationen (om jag nu får den, verkar som om jag inte kommer gå ner mina 10kg innan nästa möte med läkaren) ska gå fort. Har sagt länge nu att när jag känner mig tillräckligt fin så ska vi ha ett litet, litet bröllop. Hösten 2011 är vad jag har siktat in mig på så vi får hoppas att jag är ett par storlekar mindre då.

Efter att ha känt av grupptryck från omgivningen så började jag med julstöket. Visst är det mysigt nu när man har juleljus i alla fönster och julgardiner i nästan alla rum (ska låna gardiner av syrran till lilla bus och vårat sovrum), men man tröttnar fort på det. Idag har jag varit ambitiös och gjort julkål, tyvärr så blev den inte som jag ville (ingen aning om vad jag gjort för fel) men den duger. Ska försöka hinna med att göra lite köttbullar och lite bak innan jul med. Tror jag hoppar över julgodis detta året. Mestadels för att jag inte ska äta så mycket godis har jag tänkt. Vi får se om jag håller det.

Lilla bus har drabbats av maginfluensan, tycker så synd om henne. Men man får se det positiva, det är längesedan hon var sjuk. Framsteg.
Trots att min lilla höna varit sjuk har hon ändå varit på bra humör och röjt runt här hemma. Nu börjar mamman känna att hon är i behov av en semester. På en öde ö i minst en månad. Har funderat på en weekendresa eller finlandsbåt eller något med Erica. Bara för att komma hemifrån lite och kanske komma tillbaka som en gladare mamma och sambo. Men måste diskutera igenom det med sambon först. Hänger ju på hur han jobbar. Både jag och sambon är arbetsnarkomaner för tillfället, tur att vi ofta jobbar olika tider så att lilla bus inte behöver vara allt för mycket på dagis. Dagis är fantastiskt bra, bara det att man inte kan släppa tankarna på lilla bus lika bra som när hon är hemma. Gynnar ingen att jag sitter och är orolig att något ska hända på dagis medan jag arbetar. Men det är väl mammans lott i livet - att oroa sig för barnen.

puss i pannan

nusse

Inga kommentarer: