måndag 3 augusti 2009

Lilla bus i sitt esse

kl 05.26 idag så visade lilla bus (som om vi inte visste det) vilken enorm lungkapacitet hon har när hon "svälter".
Jag puffade lite på sambon och menade på att jag har varit inne med en flaska och varit inne och tröstat för mardrömmar ett par gånger inatt, och du ska ändå stiga upp om ett par minuter så snälla gör en välling och ge henne.
Sambon morrade och visade tänder och väste fram ett "jag ska jobba hela dagen, kan jag inte då få sova tills klockan ringer?!". Jag suckade lätt och klev upp. Lilla bus la sig snällt i sängen, fick sin välling och stängde ögonen.
När jag kom in till sambon i sovrummet så viskade jag kärleksfullt med fräsch morgon andedräkt "för helvete var nu tyst när du stiger upp så att du inte väcker henne. Om du väcker henne så ska du ha jävligt klart för dig att jag slår ihjäl dig och sedan får du ta med henne till jobbet!" (ingen som sagt att man tänker bra när man är nyvaken).
Sedan somnade jag om i godan ro tills jag vaknade av ett pang som följdes av ett "mamamamamamamama".
Första tanken var att ungen klättrat ur sin spjälsäng och slagit sig, men när jag kom ut i hallen så slutade den pågående hjärtinfarkten tvärt.
Det var sambon som hade stängt dörren.

Vet inte om han har inbillat sig att vi inte hör när han ställer sig och först fotar till dörren så den stängs och sedan står och krånglar med nycklar (han är ju trots allt man, så man kanske inte ska begära att han vet hur ett dörrhandtag fungerar utan bruksanvisning?).
Tro mig, lilla bus hör det iaf.
När jag kom in i sovrummet så lyste lilla bus som en sol och var väldans leksugen.
Det var inte mamman som inte kommit i säng fören vid 3.
Gjorde ett tappert försök att få henne att somna om i vår säng, men efter att ha fått en kudde i ansiktet 348 gånger med ett glatt "tutut" (tittut) efter så gav jag upp. Drog en lång ramsa för henne om att
"nu-är-inte.mamma-glad-för-mamma-dör-snart-av-sömnbrist-och-då-blir-du-mammalös-och-får-en-elak-hårig-arabisk-tant-som-ny-mamma-det-kan-iofs-hända-iaf-så-som-din-mamma-ser-ut-så-behöver-hon-skönhetssömn-innan-pappa-letar-upp-en-ny...".
Lilla bus jollrade glatt och spottade sin mamma i ansiktet.

Sedan var lilla bus gullig smått irriterande hela dagen.
Mamman bestämde sig för att tvätta alla täcken och kuddar, lilla bus satte sig i tvätthögen och vrålade värre än att hon blev misshandlad när mamman kom i närheten.
Mamman stoppade in i tvättmaskinen och reste sig för att ta tvättmedel, lilla bus hade hunnit dra ut all tvätten igen.
Mamman hällde medel i wc-stolen för att städa, lilla bus bestämde sig för att tvätta händerna i wc-duck med citrondoft när mamman skrubbade duschen.
Mamman skulle plocka ur diskmaskinen, lilla bus gjorde arbetet lättare genom att dra ut nedersta backen med disk.
Mamman skulle damma, lilla bus hängde i mammans tröja och vrålade.
Mamman skulle dammsuga, lilla bus satte sig på dammsugaren och tryckte var 5:e sekund på av/på knappen.
Mamman skulle skura, lilla bus attackerade skurmoppen titt som tätt.
Mamman la på mattorna, lilla bus kämpade sig svettig för att knöla ihop dem i en hög.
Mamman satt och var nära ett sammanbrott på balkongen, kedjerökte, svettades, darrade och hade tårar i ögonen, lilla bus kommer fram och kelar med mammans knä, säger mamma gulligt flera gånger och smäller iväg en hel hög med slängkyssar (och slickar lite på mammans knä).

Mamman tittar på den lilla dockan som har kommenderat henne hela dagen och tänker "kunde hon inte ärvt något annat av mig".

puss i pannan

nusse

7 kommentarer:

Anonym sa...

Måste än en gånga få säga det...
Du skriver så otroligt bra,med inlevelse,man sitter med ett flin på läpparna hela tiden.
Jaaa,dessa ungar...
De är helt otroligt underbara...
Sköt om dig,kram

Emm Aminah sa...

*niger, bockar och bugar* tack så mycket =D

Anonym sa...

Hej. hittade din blogg av en slump.
Jag har skrattat gott åt din väldigt söta dotters upptåg och påhitt :)

Tack för en underbar blogg helt enkelt!!

Kram.

Emm Aminah sa...

Tack så hemskt mycket =D

Anonym sa...

Saknar dig oxå,vi jobbar kalas ihop.Kommer på Onsdag,jobbar du då?Kraam

Anonym sa...

Saknar dina inlägg här damen...
Glömde att jag bara loggat in som anonym,men det e ju jag Sus....Fast det fattade du väl???//Kram

Emm Aminah sa...

hahaha, har jobbat i stort sett dygnet runt sedan förra inlägget. ska pränta ett nytt ikväll när jag är klar på malma. Har inga pass nästa vecka, och har inskolning på dagis med den lilla. Så kommer jag in och jobbar så blir det kvällstur och om någon ringer =D