måndag 10 augusti 2009

inskolning på dagis

Idag skulle jag till sjukgymnasten och tagit lite blodprover. Det blev inte så.
Lilla bus vaknade vid 23.00 igår och höll sig vaken till runt 03.45. Vid 06.10 ringde klockan för att vi skulle bli klara och bege oss till dagis.
För att öka er förståelse ytterligare så kan jag berätta att jag jobbade 07-22 på fredagen och var inte i säng fören vid 02.30. Upp igen kl 05.30 för att börja jobba kl 07-16, hem och duscha och börja på nästa arbetsplats kl 16.45.
Kom i säng (på jobbet) vid 03.30 och väcktes av Mensur kl 07.10 eller något, jobbade på ena arbetsplatsen till 13.20 igår och började på nästa kl 16.00 och var kvar till 21.35 igår kväll. Och fick som sagt vara vaken till 04.15 (var tvungen att äta och duscha när lilla bus äntligen somnat) och sedan upp vid 06.10 idag. Och då ska vi inte tala om hur veckan såg ut i övrigt.
Är det då konstigt att man väljer att hoppa över att få en föreläsning från en motionsentusiast?
Får försöka få tag på dem och beställa en ny tid. Jag opereras ändå inte fören nästa år, så jag har lite tid på mig för att komma igång (varför göra idag, vad du kan skjuta upp till morgondagen).

Inskolningen på dagis gick som väntat. Jag kände mig övergiven och smått ledsen. Lilla bus tultade glatt runt och lekte med de andra barnen. Lite stolt blev man allt när man fick höra "herregud vilken duktig liten tjej hon är", "va fint hon leker med de andra barnen", "en riktig liten solstråle är hon", "men oh så söt hon är", "detta kommer gå lätt eftersom hon inte är blyg och eftersom hon är så väldigt social". Skönt att veta att man lyckats med något iaf.
De korta stunder som lilla bus kom och tittade till mig så höll jag nästan på att ta henne under armen och springa därifrån. Kändes inte helt okej faktiskt. Lokalerna var slitna och kändes instängda och ofräscha, grupperna är för stora (enligt mig), fröknarna visade inget vidare intresse för barnen, de skriver inga kontaktböcker så man får veta vad som hänt, enbart utvecklingssamtal en gång om året och troligtvis så kan de inte göra välling till lilla bus.

Det skärde skar i hjärtat att höra det.
Tänk de dagarna min lilla dotter är på dagis 06.30-17.00 t.ex. om de inte ger henne välling, och om hon inte börjar äta mat när hon ser de andra äta, då kommer min lilla höna behöva gå hungrig kanske. Eller om hon smått börjar äta mat, får hon i sig en smörgås och ett par skedar mat vid middagen så räcker inte det en hel dag.
Nej. Det kändes helt enkelt inte bra på detta dagiset.
Ska ringa kommunen och säga att jag vill stå kvar i kö för mitt förstahandsval till dagis. Hoppas hon får en plats där.

Efter dagiset så gick vi till min mormor och fikade. Min lill kusin (liten och liten, hon är 15), senare anlände också min mamma och moster. Lilla bus njöt i fulla drag av all uppmärksamhet.
Hon fick även paket av "moster Mitan", jättesöta kläder, nappar med texterna "mammas flicka" och "gullig" på och två otroligt irriterande söta nallar som jag ska försöka smuggla undan. Den ena en anka, den andra en gris. Självklart har de läten med, och självklart har lilla bus listat ut att om man kastar dem i golvet så låter dem. Jag kommer få ett nervsammanbrott av dem. Sedan vi kom hem har det enda jag hört varit "kvack kvack kvack...kvack kvack kvack...kvack kvack kvack" och ett obeskrivligt läte från den vindögda grisen. Men lilla bus älskar dem.

Min lilla flicka har även lärt sig ett nytt ord idag. Hennes mamma var ambitiös och bestämde sig för att rengöra ugnen kl 03 i natt (sa ju att jag lider av sömnbrist, då blir man konstig). Så idag var det dags att ta bort medlet. Hällde upp vatten i en hink, satte hinken på golvet, och inom 5 sekunder så kom lilla bus för att plaska. Ungefär 3234 gånger upprepade jag "Nej Aminah, du behöver inte hjälpa mamma att städa, mamma kan städa själv". Tillsist blev lilla bus arg, la upp ett illvrål av ilska och vrålade "tääääda".
Min lilla dotter har alltså numer ett ordförråd som består av
mamma
pappa
momma (blomma)
mampa (lampa)
vovvov (allt med 4 ben, och pensionärer)
vovva (allt som flyger)
tittit (tittut)
titta
hej
täda (städa)
baaba (säger hon ofta om sig själv eller till pappan när hon är arg)

Hon är inte superduktig på att prata, men det väger hon upp i jävelskap bus. Och jag är väldens stoltaste mamma. Ska försöka njuta av tiden med lilla bus denna veckan, ska städa av ordentligt imorgon så att det bara är "småplock och golven" att städa dagligen sedan. Håller tummarna för fint väder så vi kan promenera med vagnen och kanske t.om. gunga lite.
Vi får se vad som händer, man ska aldrig göra upp spontana planer på lång sikt.

puss i pannan

nusse

1 kommentar:

Petra sa...

gullig dotter du har!! Kul att det gick bra på dagis
var min sons första ord också efter mamma & baba; täda..

hoppas ni får byta dagis(om det inte känns bra)