tisdag 5 maj 2009

Jag är stolt mamma till en smurf

Sedan Aminah börjat utforska sin värld och ta sig in överallt för att hitta på bus så har jag tjatat på min sambo om dörrarna till wc och tvättstuga.
Första tio gångerna lät det:
"Älskling snälla stäng dörren till toa och tvättstuga om du har varit där inne."
De följande 20 gångerna sa jag:
"SNÄLLA hjärtat stäng efter dig!"
Och efter ca 700 gånger så lät det:
"för HELVETE kan du ta och stänga dörrjäveln när du går ut eller är det så jävla svårt. Inte några jävla svängdörrar vi har!".
Tror ni han har lyssnat eller.

Idag när jag i godan ro stod i köket och lagade middag och funderade över hur man kan vara så trött när man ägnat hela dagen åt att göra ingenting,
så hörde jag först min sambo säga "Pappas flicka vad gör du" med ett förvånat uttryck.Sedan ropade min sambo plötsligt med panik i rösten
"Habibi-hjälp-hjäääälp-mig-då-Älskling-kom-och-hjälp-skynda-dig!!".

Jag har väntat sedan lilla bus föddes på att hennes pappa (av misstag) ska ha ihjäl henne
eftersom han inte gör allt på mitt sätt
- som självklart är det enda rätta sättet att göra saker och ting på.
Så när han ropade i panik så började jag skälla redan i hallen (förebyggande syfte)
"Vad-har-du-nu-gjort-du-kommer-att-ha-ihjäl-henne-varför-stängde-du-inte-dörren-som-jag-sa!!".

Jag trodde att hon tagit sig in i duschen och var helt blöt (igen!), alternativt tagit sig in i sophinken igen och tuggade på tomma toarullar. I värsta fall slickade på wc-borsten.
Men jag var inte förberedd på att mötas av en liten smurf i famnen på min sambo.

"Ta den! jag får inte bort den, hon vill inte släppa"
bad sambon medan jag försökte svälja skrattet som bubblade upp.
Han syftade på den-där-som-hänger-i-toaletten-och-gör-vattnet-blått som satt fast mellan lilla blå´s små knubbiga händer. Jag tittade på sambon och sa
"jag har ju sagt åt dig att stänga dörren".
Sedan började jag skratta.

Hon såg så söt ut min dotter när hon var blå på händerna, blå på hela sin vita tröja och blå i hela ansiktet. Och när hon skrattade så lyste de två små tänderna som små stjärnor i det blå ansiktet. Sötare smurf får man leta efter.

Jag fick bända loss den-där-som-hänger-i-toaletten-och-gör-vattnet-blått ur hennes små, men väldigt starka händer och tog henne sedan från sambon. När jag fått av henne kläderna och börjat tvätta med vatten så insåg jag att det var ett evighetsprojekt att försöka få henne ren med enbart vatten.
Lilla bus var jätteglad över att både mamma och pappa badade henne och gjorde så att det var en massa bubblor i vattnet. Bäst var när mamma tvättade runt munnen med tvål, smakade tydligen väldigt gott med lavendeltvål.

Man kan ju hoppas att sambon efter detta stänger dörrarna efter sig så att lilla bus inte kan ta sig in. Vilket han säkert lär göra eftersom jag "råkade" överdriva när lilla bus hade ätit på den-där-som-hänger-i-toaletten-och-gör-vattnet-blått.
Jag berättade att den var jättegiftig och att hon kan dö, få allvarliga skador på de inre organen eller kvävas i sina egna spyor om hon kräker på natten.

Nu ska jag gå in och hämta lilla bus från vår säng så att hon sover egen säng resten av natten, sedan krångla och sucka i sängen när jag går och lägger mig tills sambon vaknar och sträcker ut sina armar. Då ska jag krypa tätt, tätt intill honom och viska
"Visst är hon helt underbart söt vår lilla bus?!"

puss i pannan

nusse

2 kommentarer:

Linda sa...

Haha tog du inte bild på henne när hon såg ut som en liten söt smurf? Puss i pannan

Emm Aminah sa...

tänkte inte på det :) Var upptagen med att tänka "hur fan ska jag få bort det blåa!!" och försöka undvika att lilla bus svalde hela tvålflaskan ;)