lördag 1 januari 2011

2010 året som varit

Sitter på jobbet och ser raketerna som lyser upp himlen utanför, hör vinden som viner runt knuten och regnet som sakta tar bort snön.
Det är ett nytt år.
Kommer att ta ungefär 3 månader innan man lär sig att skriva 2011 ist för 2010, kommer ta ungefär lika lång tid innan man inser att ännu ett år har passerat.

Vill summera året som gått.
Men plötsligt så minns man inget av värde känns det som.
Det har varit en väldigt lång och kämpig resa med vikten och löften om operation, nu den 11 januari ska det äntligen bli av.
Det har också varit en lång och kvalfylld resa att komma fram till ett beslut att börja om på nytt i livet genom att bli singel.
Med Aminah har tiden bara rusat förbi, nya upptåg varje dag. Nya ord varje dag. Mindre nerver varje dag och mängder av skratt. Det är härligt att se min lilla flicka växa upp och bli en individ med stark personlighet, men gudarna ska veta att för varje dag min lilla tös växer som människa så blir jag äldre och känner rynkor, demens och gråa hår poppa upp likt finnarna på en tonåring.
Det har även varit ett turbulent år på jobbet, som har lett till att jag numer känner att jag jobbar på världens bästa arbetsplats och har världens bästa arbetskamrater.
När det gäller övriga familjen så har relationer växt, relationer har kapats, nya relationer har skapats och andra blivit naggade i kanterna.

2010 blev inte som jag hoppades, inte alls faktiskt. Men det blev ett år av förändringar, många till det bättre men även många som gör att det fälls tårar i hjärtat ibland. Det blev ett år där jag kom till insikt och lärde känna mig själv och faktiskt insåg att jag måste börja tänka på mig själv, inte följa andra och framförallt se till att jag blir lycklig.
Det blev ett år som jag kan se tillbaka på och känna stor tillförsikt till framtiden. Det jobbiga packas ner i bagaget och på vingliga ben tar jag mig fram.

2011 ska bli mitt år. Min nya start på mitt nya liv. Både mentalt, fysiskt och förhoppningsvis så påbörjas ett nytt karriärsval. Vi håller också tummarna hårt för ett körkort och god ekonomi.
Jag ska ägna detta året åt att vara självisk. Sätta mig själv på piedestal och mer eller mindre kräva att andra gör det med. Med en kämparglöd, lite jävlar anamma och med lilla bus vid min sida så är jag säker på att 2011 kommer bli ett år att se tillbaka på med glädje.

På tal om lilla bus..pratade nyss med henne. Hon är och firar nyår hos sin moster.
Var ett väldigt givande och informativt samtal!
"Hej min älskling!! Gott nytt år, Gezuar vitin e ri gumman"
-Mmmm mamma Vitin e ri..och mamma vet du!!!!!
"Nej hjärtat vad.."
-Oh mamma "massa-obegripligt-babbel-i-sin-iver-att-berätta-uppfattade-bara-paket-alisia-moster malin-äta-tomten" och nu mamma, nu, nu, nu, nu...
"Lugna dig lite hönan och prata sakta så du kan säga vad du vill"
-Mamma tomten är här utanför!!
"jasså du...vad gör tomten utanför moster malins?
(min syster bor på andersberg...tomtar där är inte ett naturligt inslag..)
-Han är här ute mamma och skjuter paketer till mig!!!!!!!!!
"eh..menar du raketer Aminah?"
-Nej mamma! Han skjuter paketeter på mig mamma!!!
"umhum lilla gumman....så trevligt...!"

Lite lätt avundsjuk på de som bor på andersberg. För jag har minsann varit riktigt snäll detta året, och inte fan står det en rödklädd gubbe med skägg och skjuter paket på mig!!
Möjligtvis att det står en skäggig gubbe klädd i något annat en vacker dag och skjuter något på mig.
Men idag när jag behöver muntras upp så får jag väl villigt erkänna att det är typiskt att man inte befinner sig på andersberg. Santa goes wild and crazy..och jag sitter fast med mamma och min juliga pyjamas på jobbet.
Litet påpekande här då med, förstår inte varför folk gnäller och säger att integrationen är misslyckad. I ett så invandrartätt område som andersberg har de en tomte som skjuter paket. Vad har de att skryta med på östermalm?!

För att lämna det faktum att det är nyår ikväll (och jag söker nu lite medömkan genom att åter igen påpeka att jag jobbar) så vill jag bara tacka alla de som sista tiden kommit fram och lovordat min enkla blogg. Det är med lätt röda kinder och glädje i bröstet som jag niger och tackar för dessa ord. Det värmer i hjärtat att höra att så många läser den och tycker om det de läser. Får väl samtidigt passa på att be om ursäkt till dessa trogna läsare över att jag numer skriver så sällan. Skyller återigen på stress.

Till alla läsare, nya som gamla, vill jag önska er ett underbart 2011.
Jag önskar er lycka, kärlek och framgång...till en och annan hoppas jag att ni bryter benen.
Jag tackar er för 2010 både de jag har träffat, de som har mailat, de jag har kramat, de jag vill krama. De stackare som jag har tänkt på nakna, till de som jag önskat kunde klä sig lite mer. De jag har pussat, de som har pussat mig. De som har tafsat, de som jag önskar kunde tafsa ibland. De som har hjälpt mig, de som ställt upp till de som har förstört. De som har spridit rykten, de som har förnekat. De som har ljugit, till de som varit brutalt ärliga. De som finns i min vardag, de som finns för alltid, de som aldrig har en chans att finnas i mitt liv. De som har accepterat att jag är muslim, de som har ifrågasatt min religion och mina val, de som har uppmuntrat mig och de som har försökt omvända mig.
Till gamla vänner, nya vänner, eviga vänner och ovänner..
ETT RIKTIGT JÄVLA GOTT NYTT ÅR PÅ ER!!!!

puss i pannan

nusse

4 kommentarer:

khadidjah sa...

Puss i pannan på dig med min skatt oc en jävla gott nytt år på dig med.

Petra sa...

God Fortsättning till dig och dottern!!!
Hoppas allt kommer gå spikrakt uppåt för er!!

kram Petra

Anonym sa...

Önskar dig och Aminah ett gott nytt år oxå!!!Kraam från Sus

Josefin sa...

Älskar din blogg Martina!!
Du skriver så fängslande och bra!
Önskar er ett underbart 2011 och lycka till med operationen.
Kram Josse