fredag 2 oktober 2009

In memoriam

Mitt hundrade inlägg idag. Var meningen att det skulle bli ett glatt inlägg för att hylla att jag har kvar läsare trots all smörja som står här. Tyvärr blev det inte så.

I onsdags förmiddag fick jag ett telefonsamtal från en upprörd Silvija, jag trodde det var något med hennes graviditet och blev genast orolig.
Efter en stunds hysteriskt gråtande fick hon ur sig att hennes ex, Ivan, har gått bort. '
Jag lyssnade och tror att jag svarade och försökte trösta. Jag förstår inte varför det tar sådan tid att förstå att någon gått bort. Jag har vetat om det sedan i onsdags, idag slog det mig efter att ha träffat Silvija och pratat minnen. Han kommer inte tillbaka. Det finns inget som kan väcka honom och han kommer aldrig kunna svara på de frågor han lämnat efter sig.

På hundra inlägg så har jag skrivit 3st tillägnade släkt och vänner som gått bort. På kort tid dessutom. 2009 har varit ett dödens år för mig om min omgivning. Inshallah så blir 2010 livets år där man fäller glädjetårar över små bebisfingrar och bebisfjun ist för att fälla tårar i förtvivlan och sorg.

Jag tänker inte skriva något om Ivan, ord känns överflödiga och gör honom inte rättvisa. De som fanns i hans närhet och fick äran att känna honom vet hur Ivan var. Ivan var Ivan, det finns inte ord att beskriva ens. Jag har sökt efter ord som ska kunna trösta, jag har sökt förklaring som skulle kunna trösta. Men det enda som finns som tröst för alla som sörjer är att veta att han är med sin mamma som han saknat och längtat efter. Han fick det han har önskat länge.
Ivan hade bett alla att inte sörja över att han är borta, utan istället fira hans minne.


Ivane Počivaj u miru!
- du finns alltid med oss!


Puss i pannan

nusse

5 kommentarer:

Mbretëreshë-drottning sa...

:-(
Att livet kan vara så tragiskt...
Håller åxå tummarna för 2010! Stenhårt!
Puss

Monica sa...

beklagar ;(

Emm Aminah sa...

tack så mycket.

Mike sa...

Allvarligt talat svenskar lever i skyddad verkstad.

Ingen kontakt med v erkligheten varken vardagen eller den politiska.

det är därför dom behöver satansdyrkande politiker som styr dem

Emm Aminah sa...

micke: vad din kommentar har med inlägget om min väns bortgång har att göra, det vet jag inte. Däremot så anser jag att du lever mer skyddat än någon annan som skriver samma kommentar till mig som till fatou och du måste leva väldigt inskränkt som drar alla över en kant. Du vet inte hur min vardag ser ut, du vet inte hur mitt liv har sett ut. Men vill du tro att jag har en satansdyrkande politiker som styr mig för att du ska må bättre så varsågod.