lördag 26 september 2009

Emma bryr sig om mig

Tycker det är intressant att en person kan engagera sig såpass mycket att de slösar tid på att skriva en kommentar om vilken dålig mamma jag är :-D
Därför måste jag (ja, känner faktiskt ett inre tvång) ge respons på detta.

Emma Nilsson:
Usch. Det är något av det absolut värsta jag vet, tyvärr - föräldrar som röker och kör barnvagn samtidigt. Det gör mig så jävla ont, och jag blir så arg - ert missbruk är ert, inte ert barns! Skona ditt barn från skiten, ha vett att åtminstone vänta med cigaretten tills dess att du är ensam. Hur tänker du? Inser du inte hur obildat och trashigt det ser ut, och hur onödigt det är att utsätta ditt barn för röken? Jag lovar dig, personalen på förskolan känner på två sekunder vilka barn som har rökande föräldrar, och det är tragiskt. Tvååringar som stinker rök. Trots att mamma faktiskt bara röker ute, och blåser åt ett annat håll... tss.

Martina svarar:
Kan informera dig att jag högaktningsfullt totalt struntar i din kommentar. Din åsikt om rökare angår mig lika mycket som en sverigedemokrats åsikter om invandringspolitiken. En piss i Mississippi med andra ord.
"För att vara rökare" så är jag faktiskt väldigt smart, och jag garanterar dig att jag vet mer om risker med rökning än dig.

Som motfråga vill jag veta
-har du någon gång gått fram till en alkoholist och sagt till denne att
"ursäkta mig mig det ser så obildat och trashigt ut när du sitter där på bänken med din flaska. Och går du in på vårdcentralen så känner de direkt att du luktar alkohol och det är tragiskt".
Eller kanske till en narkoman "ursäkta mig men skulle du kunna ta på dig solbrillor och långärmat för jag har ont av att jag ser ditt missbruk".
Eller du kanske t.o.m går fram till överviktiga människor på Mc Donalds och utbrister "Hur tänker du? Inser du inte hur obildat och trashigt det ser ut, och hur onödigt det är att utsätta ditt barn för matoset. Du kan ju åtminstonde vänta med att äta tills barnet inte är i närheten".

För en rökare är rökare pga ett missbruk, ett beroende. Ska man sluta så måste man vara motiverad till att sluta, och just nu är jag någonstans i livet där jag inte vill sluta röka.
Jag röker inte för att jag tycker det är kul att slänga 50kr om dagen på nikotin ist för på min dotter, jag röker inte för att jag tycker om att gå runt och lukta askfat osv.
Jag gör det för att jag helt enkelt inte orkar kämpa med ytterligare en sak till just nu. Däremot kan jag glädja dig att minst 3 månader innan min operation måste jag vara helt rökfri. Så det är på g att jag ska sluta.
Och jag kan även upplysa dig om att min dotter luktar sköljmedelsfabrik och inte rök när hon är på dagis, detta vet jag genom att dagispersonalen sa "va, är du rökare. Aminah luktar ju alltid så gott?!" när jag härromdagen anslöt till deras rökpaus.

Men som sagt tack för att du bryr dig tillräckligt för att skriva vad som i andras ögon kan räknas som personligt angrepp för att upplysa mig om att jag är en dålig mamma. Det värmer mitt hjärta att det fortfarande finns människor med den sanna äkta pretto-fjortis-attityden kvar på 2000-talet. You go girl!

puss i pannan

nusse

Inga kommentarer: