tisdag 14 april 2009

en underbar dag

Vilken underbar dag det har varit idag!
Det är så synd att lilla bus fortfarande är förkyld.
Både hon och jag har börjat hata hennes näs-sug, den är värdelös.
Jag tänkte att imorgon ska vi testa om dammsugaren fungerar bättre.
Och hostar hon lika mycket inatt så måste vi en sväng till apoteket imorgon med.
Stackars lilla bus.

Idag har jag och lilla bus haft en dag för oss själva. Vi somnade om tillsammans på förmiddagen i vår säng
(kan någon vara snäll och förklara hur en sån liten kan ta upp så stor plats?!).
Väldans mysigt var det när vi låg panna mot panna och snusade, mindre mysigt var det när hennes snor ockuperade mitt ansikte.
Sedan insåg jag att min dotter hade kunnat börja jobba som hemlig agent.

När hon vaknar i sin egen säng så vaknar hon med ett illvrål. När hon sover brevid mamma så gör hon inte ett ljud ifrån sig när hon vaknar. Hade det inte varit för att hon har ärvt från sin mamma att vara smått elak så hade hon säkert slagit sig illa när hon försökt komma ner från sängen. Men som sagt, hon har ärvt från sin mamma att vara lite elak. Så när hon noterat att hennes mamma sov så lurade hon ut en listig plan. Först tog hon tutten och gojsade runt med den i munnen och ansiktet så att den blev extremt slemmig av dregel och snor. Efter det så satte hon snabbt som attan in tutten i mammans öra samtidigt som hon körde upp ett finger i mammans näsa. Jag har aldrig vaknat fortare i hela mitt liv.

Precis när jag hade slagit upp ögonen och kommit över den svåra chocken av att väckas på ett så grymt sätt av min snart 9 månader gamla dotter, så knackade det på dörren. Eftersom Jehovasvittnen har trakasserat min brevlåda de sista två veckorna så tänkte jag att det kanske kunde vara dem. Och jag hade inte tänkt rusa upp och hitta något att dölja min väldiga kroppshydda med för att gå och öppna för Jehovas som jag ändå inte är intresserad av
-Jag har inget emot Jehovasvittnen eller deras tro, men det är inte riktigt min grej och det är otroligt påfrestande att de kommer igen och igen och igen, det känns som att de ska "tvinga på" sin tro på mig-.
Då slog det mig. Kanske är det så att inte bara Jehovasvittnen knackar mesigt på dörren, Mensur kanske äntligen hade vaknat.

Jag grävde fram telefonen under kuddarna och tryckte på luren och hoppades att det var Mensur som jag hade pratat med sist. Otrevlig som han är min Mensur så sa han varken god morgon, har du sovit gott min kära eller något sådant gulligt, nejdå han bara frustade fram "JA det är jag!" när han svarade. Inte mycket mer att göra än att allmänt ofräsch släpa sig upp och dra på morgonrocken och öppna för Helios. Jag tror att Mensur var lika glad att se mig nyvaken som jag var att se Mensur när jag var nyvaken.
Han har ställt krav på mig till imorgon. Tydligen så ska jag behöva släpa mig upp i ottan för att städa och göra mig iordning så att han kan känna sig bekväm..vi får se hur det blir med den saken.

När Mensur gått till jobbet så bestämde jag och lilla bus oss för att gå ut och njuta av vädret. Vi var ute och promenerade/pratade med folk i lite mer än 2 timmar. Otroligt skönt var det. Tyvärr är det ju så att jag inte ser något med mina linser, så jag har ingen aning om hur många som vinkat utan att jag har sett. Och eftersom jag har musik i öronen när jag sakta men säkert förflyttar mig så hör jag inget heller. Värst är det när Erica ringer för då varken ser eller hör jag vad som händer runtomkring mig. Jag är en trafikfara.

När vi sedan kom hem så somnade lilla bus direkt och jag började plocka undan. Hann tvätta en maskin tvätt, ta disken och plocka undan lite och ta en snabb dusch innan hon vaknade. Strax därefter så kom sambon hem, idag jobbade han bara över i två timmar. Skönt.
Efter att vi hade ätit så somnade sambon och lilla bus och efter det har jag bara suttit och njutit av tystnaden. Nu när lilla bus är sjuk så är hon otroligt gnällig. De som har träffat henne vet om att hon kan bryta ner folk med sin ljuva stämma. Den skär genom allt!

Imorgon så ska jag (tydligen) städa och göra mig i ordning på förmiddagen, sedan ska jag tvinga Mensur att vara ute lääänge med mig och lilla bus. Äta glass, njuta av solen och studera folk i byhålan. Ett sant nöje som spenderas bäst med någon som har samma sjuka humor och åsikter som mig själv. Tur att Mensur är precis likadan som mig. Fast han är då kille, otroligt smal med ett fördelaktigt utseende och har lite lägre IQ (vilket beror mest på att han är kille). Det viktiga är dock att han umgås med mig nästan helt frivilligt.

puss i pannan

nusse

Inga kommentarer: